perjantaina, heinäkuuta 21, 2006

Fashion passes, style remains
-Coco Chanel

Selatessani kuukausittaista herkkuani, British Elleä pompahtelivat silmiini taas järjettömän suurella rahalla ostetut, monia sivuja jatkuvat luksusbrändien mainokset. Mielessäni heräsi kysymys, mihin me tavalliset tallaajat noita mainoksia tarvitsemme? Tuossa Chanel, seuraavalla Balenciaga, kolmannella sivulla Gucci. Jos Elle on Brittein saarten ostetuin muotilehti, epäilen että kaikilla lukijoilla olisi varaa niihin tavaroihin, joita lehdessä on. Ja ne, joilla on rahaa luksusta ostaa, tietävät kyllä mihin kauppaan suunnistaa ilman valtavia mainoksiakin.

Toisaalta sivuja selaillessani katsoessani upeita vaatteita kauniiden mallien päällä mieleeni putkahti, mikä tekee ihmisestä tyylikkään? Miksi toisen päällä tuhansien eurojen kolttu näyttää toisella halvalta ja miksi toiset ovat kuin Voguen sivulta shopattuaan Hennesissä? Ja kun halvallakin saa, miksi maksaa? Itse kuitenkin olen aina rakastanut kalliita brändejä, ja myönnettäköön, mitä kalliimpi kolttu, sitä kiinnostavampi.

Onko luksus siis luotu typeryksille, jotka suostuvat maksamaan järjetömyyksiä mitä pienimmistä kankaanpalasista muotisuunnittelijoiden naureskellessa partoihinsa. Ja kuitenkaan, ei se ole tyhmä joka myy, vaan se joka maksaa. Tunsinkin itseni tässä taannoin hieman typeräksi suomen tullissa. Rahtasin järjettömän kallista laukkua San Franciscosta, ja Suomeen päästyäni maksoin siitä vielä 180 euron verot..

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Ehkä nämä mainokset eivät mainostakaan kalliita vaatteita tms., vaan itse brändiä ja sen nimellä myytäviä oheistuotteita, joihin ns. tavallisilla palkansaajilla on varaa. Eli kun ostat esimerkiksi kosmetiikkaa tai aurinkolasit, pääset osalliseksi näiden luksusbrandien glamourista muutamalla kympillä tai korkeintaan muutamalla satasella ilman, että sinun tarvitsee ostaa vaatteita, laukkuja tms, jotka maksavatkin jo sitten ehkä tuhansia.
Bisneksenä kosmetiikka on paljon suurempaa ja katteiltaan parempaa kuin esimerkiksi vaatemyynti tällaisille huippubrandeille. Mietipä kuinka monella tutullasi on tällaisten brandien nimellä myytävää kosmetiikkaa ja kuinka monella vastaavien brandien vaatteita samanlaisessa päivittäisessä käytössä. Siksi näitä mainoksia julkaistaankin lehdissä, joita taviksetkin lukevat.